Priser propellerreparationer | Lätt skada | Svår skada |
---|---|---|
Aluminium propeller | 450 kr | 850 kr |
Rostfri propeller | 550 kr | 2 000 kr |
Duoprop propeller aluminium | 550 kr | 1 550 kr |
Duoprop propeller rostfri | 1 000 kr | 2 500 kr |
Duoprop propeller nibral | 1 250 kr | 3 250 kr |
Brons propeller (diameter 10 till 17) | 550 kr | 3 250 kr |
Brons propeller (diameter 18 till 35) | 1 250 kr | 5 500 kr |
Kontrollmätning av axel | 450 kr | |
Riktning av axel | 2 500 kr | |
Svetsning av skädda | 1 500 kr | 2 500 kr |
Vulkning | 1700 kr | 2 800 kr |
Växelhus | Beroende på skada |
|
Övrig svetsning av drev | Beroende på skada | |
Propellerbalansering | 350 – 850 kr | |
Övriga svetsarbeten | 480 kr / h + moms |
Alla propellerskador är olika, priserna ovan är riktlinjer och exklusive moms. En propellerreparation överskride aldrig hälften av propellerns nypris.
SvetsningVåra reparatörer utför svetsarbeten på skadade propellrar, både till fritidsbåtar och kommersiell fartygstrafik. Vi svetsar båtpropellrar i alla material såsom aluminium, stål och brons. När vi får in en skadad propeller saknas det ofta material. En bedömning görs kring materialet och dess skick för att säkerställa vilka åtgärder som ska göras. Svetsning sker och därefter slipas propellern till sin ursprungliga form, så att den blir som ny. En reparation av båtpropellern innebär en lägre kostnad än att köpa en ny. En propellerreparation överskride aldrig hälften av propellerns nypris. Våra reparatörer har lång erfarenhet så att du kan känna dig trygg med resultatet. Kontakta oss gärna för mer information. Riktning & MätningVid en grundstötning förändras många gånger propellerns, eller propelleraxelns, form. Men istället för att köpa en ny propeller kan man spara tusenlappar genom att rikta om sin befintliga. Vi har lång erfarenhet av riktningar av propelleraxlar och det handlar till stor del om materialkännedom. Riktningen kan utföras med flera olika metoder och vi hjälper dig hela vägen från demontering till riktning och återmontering. Propellerriktningen sker bland annat med hjälp av våra pitch-block, för att varje propellerblad ska bli identiskt likt övriga blad. För att säkerställa ett perfekt resultat mäts propellern med olika pitchometer samt en mängd andra tekniker.
Balansering, statiskt & dynamisktNär propellern är kontrollmätt återstår balanseringen. Först balanserar man propellern statiskt, vilket innebär att man balanserar propellern på en axel, tar reda på vilket blad som är tyngst. Detta gör man enkelt genom att se vilket blad hamnar neråt när propellern hänger rakt och i mitten på axeln. Därefter balanseras propellern dynamiskt, vilket är något mer komplicerat. Då placerar man propellern på en axel i en balanseringsmaskin. I balanseringsmaskinen snurrar propellern i verkligt varvtal. Vi får då fram exakt värde på varje propellerblad och kan finjustera till ett perfekt nollvärde, så att alla vibrationer är borta. Obalansering kan leda till slitage på lager och ge obehagliga vibrationer under sjöturen.
PoleringPolera, lacka, behandla eller putsa – hur håller man efter sin båtpropeller på bästa sätt? Det finns en mängd olika produkter och troligtvis lika många metoder, därför kan det vara svårt att veta hur man ska göra. Polering av propellern görs inte bara för syns skull, det skyddar även materialet, stänger porer och ger en hårdare yta. Vår rekommendation är att polera propellern varje år för att behålla en fin yta och för att hålla växtligheten borta. En rostfri eller en bronspropeller får en glänsande och fin yta. Låt proffs vårda och rengöra din propeller regelbundet och förläng livslängden!
Cuppning & Stigningsändring
VulkningVi utför propellervulkning till en rad olika propellrar som exempelvis Volvo Penta A, B, C,D,F, G, Ballistic, Mercuru Bravo 1,2, OMC, foldingpropeller, m.m. Propellern balanseras alltid statiskt och dynamiskt efter en vulkning för att ta bort eventuella vibrationer. Kontakta oss gärna för mer information om vulkning och hur vi kan hjälpa dig. PropellerserviceLämna in din propeller för en regelbunden propellerservice för att försäkra dig om att din propeller är ok och funktionsduglig. Vid en propellerservice kontrollmäts propellern så att inga dolda fel finns, exempelvis ojämna blad, trasiga splines, vulkningsskada eller obalans. Låt oss som är proffs sköta denna service regelbundet, så förlänger du livslängden av din propeller. Vid eventuella fel kontaktas alltid kunden för prisuppgift. Läs mer om vår propellerservice hos oss på Propellerteknik
Svetsning av Skädda, Växelhus, DrevIbland har du otur och skadar båtens propeller eller skädda vid grundstötningar eller andra olyckor. Vid en liten skada av skädda (upp till 5 cm´2) svetsas skäddan upp med tillsatsmaterial. Vid större skada så slipas materialet rent och en ny skädda svetsas fast på växelhuset. Våra svetsare utför arbeten på spruckna växelhus. Vi svetsar även kavitationsplatta och andra trasiga delar på drevet. Vi erbjuder en komplett tjänst som gör att både din propeller och drev återställs! Dessa arbeten kräver alltid stora kunskaper om material och svetsteknik. Kontakta oss som är proffs, så är du i trygga händer och får garanti på utfört arbete.
AxelriktningHar din propelleraxel blivit skev? Köp ingen ny, utan kontakta oss först för rådgivning. Du kan spara tusenlappar! Vi har flerårig erfarenhet av att rikta propelleraxlar till utombordsmotorer, drev och raka axlar. Upp till 5 mm sned per 100 mm långt. Med våra metoder behåller axeln sin form!
Rådgivning & BeräkningTack vare vår långa erfarenhet, spetskompetens och gediget intresse för den marina branschen, kan vi hjälpa dig med rådgivning, uträkningar och andra tips när du söker rätt propeller till din båt. Kontakta oss via mejl, telefon eller besök oss i butiken för frågor gällande offerter, beställningar och reparationer. Välkommen! |
|